poniedziałek, 11 września 2017

Gumiklyjzy-czyli śląskie kluski ziemniaczane

Mieszkam na Górnym śląsku, w związku z tym mam dla was przepis na najbardziej popularną potrawę z ziemniaków, czyli kluski śląskie. Ile gospodyń, tyle też jest receptur. Jedne dają całe jajko, inne tylko żółtka, jeszcze inne wcale. Tak naprawdę zależy kto jak się przyzwyczai. 
To co jednak jest charakterystyczne dla ów klusek, to maleńkie wgłębienie-dziurka, która ma wypełnić się aromatycznym sosem. 
Ja z myślą o niniejszym daniu przywołuję sobie wspomnienia z dzieciństwa, które niejako nawiązują do naszej regionalnej tradycji przygotowywania klusek w ramach dania głównego na niedzielny obiad. Pamiętam jak niemal w każdą niedziele mama przygotowywała rosół wolno gotowany, do tego suszyła domowej roboty makaron, a w ramach drugiego dania pieczołowicie w wielkiej brytfannie smażyła wołowe rolady, do tego rzeczone kluski i oczywiście modro kapusta (zn. czerwona kapusta). Nie mogło zabraknąć również kompotu, który przeważnie gotowany był z wiśni, które latem zbieraliśmy z przydomowego ogrodu do blaszanych dzbanków. Jakie to były piękne czasy. Dzisiaj przyznam szerze, że rzadko serwuję takie dania, bo czasy są inne, a i moja chęć poszukiwania nowych smaków, jest nieco silniejsza niż tradycja. Co oczywiście nie oznacza, że zaniechałam jej całkowicie, bo od czasu do czasu gdy mam dobre mączne (skrobne) ziemniaki, to nie stronię od robienia klusek. Tak naprawdę nie ma takiej receptury, która jasno określiłaby gramaturę używanej mąki w stosunku do masy z przeciśniętych ziemniaków. Czemu?, bo każda odmiana jest inna, i tu taka moja rada, jeśli nie macie wprawy w robieniu klusek i nie sypiecie mąki na wyczucie, to trzymajcie twardo się wskazówek podanych poniżej w przepisie. 



Składniki :  

1000 g (1 kg ) ziemniaków 
ok.. 250 g mąki ziemniaczanej 
1 żółtko 
szczypta soli 

Wykonanie : 

Uwaga stosunek ziemniaków do użytej mąki powinien mieć  proporcję 4 : 1 

1. Ziemniaki gotujemy w mundurkach do miękkości. Następnie przecedzamy i obieramy. Jeszcze ciepłe przeciskamy przez praskę i lekko studzimy. 
2. Do przestudzonych ziemniaków dodajemy sól i wbijamy żółtko mieszamy. Masę w misce dzielimy na 4 równe części. Jedną część wyjmujemy i rozkładamy na pozostałe. W puste miejsce wsypujemy mąkę ziemniaczaną tak by wypełniła pustą przestrzeń. Mieszamy i wyrabiamy jednolite ciasto. Z ciasta formujemy wałeczki. i kroimy kluski. Formujemy kulki w dłoniach, odrobinę spłaszczamy i robimy wgłębienie na środku. 
3. W dużym garnku z osolonym wrzątku gotujemy kluski do momentu aż wypłyną na powierzchnię. Można podgotować je od tego momentu przez 2 minutki , ale trzeba na tym etapie uważać, bo łatwo można je rozgotować. 



1 komentarz:

  1. To prawda przepis jest wiele ja mam na blogu przepis po mojej babci i muszę przyznać że zawsze się sprawdza to moje ulubione danie zapraszam do siebie na blog w wolnej chwili http://moje-wyroby.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń